Blog over het meldpunt: de verrotte trap

9 October 2015

Deze week was ik voor overleg bij de KWBN in Nijmegen. Één van de vrijwilligers die ik daar sprak, vertelde over een niet meer begaanbare trap bij Groesbeek; treden verrot en een loshangende leuning. En hij vroeg me hoe dat op te lossen. Ook daar is Wandelnet van, vertelde ik hem.

Goeie vraag

Ik vertelde hem over het onderscheid dat we maken tussen paden en routes. Bij Wandelnet hebben we het beheer van de LAW-routes in eigen hand. We onderhouden de markering en als wandelaars de weg kwijt raken, dan zorgen we ter plekke voor de beste oplossing. Maar de paden, zeg maar de fysieke ondergrond, die is in beheer bij anderen. Meestal de terreineigenaar zoals Staatsbosbeheer of de gemeente.

Wandelbelang

Maar vanuit het belang van de wandelaar, zien we ook bij 'onvolkomenheden' aan de paden een rol voor Wandelnet. In dit specifieke geval van een verrotte houten trap waarvan de leuning ook los zit, zoeken we uit wie de eigenaar van de trap is. En we nemen contact op om te vragen hoe dit opgelost kan worden. Dat is ook wat we onder belangenbehartiging verstaan!

Meldpunt

Bij het landelijke digitale meldpunt wandelen, kunnen dergelijke meldingen ingevoerd worden. Heel gemakkelijk: melding, locatie en contactgegevens invoeren. En vervolgens wordt die melding achter de schermen in behandeling genomen. Allereerst de automatisering en een routedatabank die steeds up-to-date gehouden wordt. Een georganiseerd netwerk van vrijwilligers komt dan vervolgens in actie. Bij voorkeur totdat de melding ook daadwerkelijk wordt opgelost, ook al hebben we dat dus niet altijd zelf in de hand.

Ankie

Reacties op deze blog:

Inloggen of registreren (gratis) is nodig om een reactie of bericht te kunnen plaatsen.

Er zijn nog geen forumberichten over dit onderwerp.

Steun ons