De (on)logica van een zebrapad

11 March 2016

Een zebrapad is een typische uitvinding voor voetgangers die we pas sinds de jaren '50 kennen. Maar waarom liggen de strepen precies verkeerdom?

Onlogisch

Vandeweek merkte één van onze vrijwilligers, Frits, op hoe onlogisch hij het vond dat de zebra's in de lengte van de (auto)rijrichting geplaatst zijn. Dus niet 'dwars' op de rijrichting om automobilisten als het ware een extra stopstreep te geven. Optisch een miskleun van de eerste orde, zo stelde hij. 

Strepen overdwars

En dat zijn observatie zo gek nog niet is, blijkt uit het ontwerp van het allereerste zebrapad in Nederland, bij het Centraal Station in Amsterdam. Jawel: de strepen van het zebrapad liggen in de lengterichting van het voetpad en daarmee 'dwars' op de (auto)weg!

Waarom zebrapad

Wettelijk gezien heet een zebrapad eigenlijk een 'voetgangersoversteekplaats', een zogenaamde VOP. Maar het woord 'zebrapad' kent geen ingewikkelder historie dan dat het lijkt op de zwarte en witte strepen van het zebra-dier.

De rechten van de voetganger

Het zebrapad is overigens de enige plek waar de voetganger voorrang heeft op ander verkeer (naast de situaties met bijzondere manoeuvres). Als een voetganger oversteekt of van plan is om over te gaan steken bij een zebrapad, dan moet al het overig verkeer stoppen.

In soorten en maten

De gemeente Eemsmond ziet dit voorrangsbeeld als schijnveiligheid en heeft daarom besloten om alle zebrapaden op te doeken. In Vlaardingen bestaan zelfs diagonale zebrapaden die er voor zorgen dat je -als je schuin een kruispunt over wilt steken- niet twee rechte zebra's over hoeft te steken.
Ankie

Reacties op deze blog:

Inloggen of registreren (gratis) is nodig om een reactie of bericht te kunnen plaatsen.

Er zijn nog geen forumberichten over dit onderwerp.

Steun ons