De parallelweg als non-oplossing

8 July 2016

Het gebeurt nogal eens dat we bij Wandelnet geconfronteerd worden met zogenaamde ‘oplossingen’ die met de beste bedoelingen bedacht zijn door niet-wandeldeskundigen. Zo ook vaak de parallelweg.

barrière

Het fenomeen dat een wandelpad ‘dood’ loopt op een snelweg of een spoorlijn is bekend. Vroegah waren er op veel meer plekjes oversteken mogelijk, dus de oversteken die er zijn, zijn vaak ook gelijk van groot belang. Waar we alert op zijn is dat bestaande kruisingen ook nog eens verdwijnen, waardoor de barrièrewerking compleet is. Denk aan het opheffen van spoorwegovergangen of bijvoorbeeld bruggen en viaducten die verdwijnen als snelwegen worden verbreed.

langs de snelweg

Met een technische blik is een oplossing voor wandelaars om de bestaande kruising (bijvoorbeeld met de snelweg) op te heffen en op het punt waar je eigenlijk de snelweg over zou willen met een brug een parallelweg aan te leggen. Die parallelweg loopt parallel met de snelweg tot aan de volgende brug of het volgende viaduct. Heb je het plaatje voor je? Dus je loopt als het ware ‘dwars’ op de snelweg op je wandelpad, wilt naar de overkant, dan is er geen brug of tunnel, maar kun je een paar honderd meter (of langer) langs de snelweg lopen totdat je bij de volgende brug bent. Die parallelwegen worden vaak ook nog eens door techneuten ingericht: mooi strak asfalt, recht en zonder poespas.

kaartje

Op het kaartje (als illustratie) verdwijnt mogelijk de verbinding van de onderste twee blauwe oversteken over de snelweg. Alternatief waar nu aan wordt gedacht is het aanleggen van een parallelweg langs de snelweg om zo bij het bovenste viaduct weer over te kunnen steken..
Maar dit voorbeeld staat niet op zich: ook bij ProRail wordt vaak een dergelijke 'oplossing' aangedragen als alternatief voor een spoorwegovergang.

geen oplossing

Als je vanuit de wandelaar redeneert, dan is een parallelweg natuurlijk geen oplossing voor het verdwijnen van een kruising of een spoorwegovergang. De stukken langs een drukke snelweg met herrie, stank en beroerd uitzicht proberen wandelaars zo veel mogelijk te vermijden, evenals een saai recht stuk langs een spoorlijn. De beleving van je wandeling wordt door zo’n parallelweg vaak negatief beïnvloed. Maar in de praktijk blijkt dat een punt dat we expliciet onder de aandacht moeten brengen bij weg- en spoorbeheerders.

omlopen

Nog los van het feit dat een parallelweg geen oplossing is voor de kwaliteit van een wandelpad, is bovendien ook vaak het gevolg dat je wandeling langer wordt (je moet immers omlopen) of dat je geen rondjes meer kunt maken (tenzij je een heen- en terugweg over hetzelfde viaduct wilt lopen). Bij het CROW hebben ze daarom ook richtlijnen opgesteld voor de maximale maaswijdte, zeg maar de maximale afstand tussen twee oversteken.

Wat wandelaars betreft dus' weg met de parallelweg' als oplossing voor de barrièrewerking.

Ankie

Reacties op deze blog:

Inloggen of registreren (gratis) is nodig om een reactie of bericht te kunnen plaatsen.

Er zijn nog geen forumberichten over dit onderwerp.

Steun ons