De tunnel in Nijverdal is te kort

10 September 2015

Afgelopen week is de 'verdiepte' doorgang van de spoorlijn en de provinciale weg N35 bij Nijverdal geopend. Een mega-project om de stroom auto's die voorheen dwars door Nijverdal reed een alternatief te bieden. De nieuwe weg is verdiept aangelegd, zeg maar, een lange tunnel, voor een deel zonder dak. Maar de tunnel is veel te kort!

Nationaal Park

De kom van Nijverdal ligt eigenlijk direct aan het Nationaal Park de Sallandse Heuvelrug. Een fantastisch, bijzonder en behoorlijk omvangrijk natuurgebied waar veel mensen ook van genieten. Gek genoeg snijden diezelfde N35 en de spoorlijn op een welhaast 'gruwelijke manier' dit prachtige gebied in tweeën; een noordelijk en een zuidelijk deel.

De tunnel is te kort

De aangelegde tunnel is veel te kort! Auto's, vrachtverkeer en treinen komen precies in het natuurgebied weer boven. Een gemiste kans. De reparatie van dit infrastructurele foutje had direct meegenomen kunnen worden. Oké, vast veulste duur. Maar...

Het tegenovergestelde

Maar... Erg genoeg lijkt het tegenovergestelde te gebeuren. Er lijkt niemand te zijn die ook vindt dat de tunnel te kort is. Nee, we hebben geïnvesteerd in het weer repareren van de eenheid van een natuurgebied door de aanleg van 50 meter breed ecoduct. Maar het wordt nog veel gekker!  De doorstroming van het autoverkeer is zo dominant dat de provincie en de Rijksoverheid meer ruimte willen geven aan de automobiliteit. Met als consequentie:

Niet meer oversteken

Het Nationaal Park de Sallandse Heuvelrug moet maar eens definitief doorgesneden worden. Ook letterlijk alle verbindingen die er nu nog mogelijk zijn om van het noordelijk naar het zuidelijk deel van het Park te gaan, moeten maar worden opgeheven. Zo lijkt het... De wandeling over het Pieterpad, de fietstocht van het Landal-park naar het bezoekerscentrum van Staatsbosbeheer, het ommetje vanuit Nijverdal naar de schaapskooi en de cultuurhistorisch belangrijke Oude Deventerweg dreigen allemaal verloren te gaan.

De dupe

Honderden, duizenden, tienduizenden? wandelaars, fietsers, inwoners, toeristen, hardlopers, mountainbikers, ruiters te paard en welke andere ongemotoriseerde mens wordt 'omgeleid'. Zoals je ook met auto's doet... Een kruising links van het Nationaal Park bij de stoplichten en een kruising rechts van het Nationaal Park door een nieuwe brug en daartussen zo'n 4 kilometer 'niks' (behalve het ecoduct voor de dieren).

Werkbezoek

Omdat het nog niet zo ver is, was ik afgelopen maandag samen met Rijkswaterstaat op werkbezoek in dit gebied. Met als enige doel: inzicht in elkaars argumenten, denkwijzen en belangen. Een aangenaam, maar zeker ook functioneel bezoek. En nu maar hopen dat het met het geschetste doemscenario zo'n vaart nog niet zal lopen...

Maar ik blijf er bij; die tunnel in Nijverdal is te kort!

Ankie

Reacties op deze blog:

Inloggen of registreren (gratis) is nodig om een reactie of bericht te kunnen plaatsen.
  1. erik kool

    Prima verhaal, Ankie! Ben benieuwd of RWS en provincie met Wandelnet willen meedenken over een oplossing om gewoon over te kunnen blijven steken. Maar het blijft natuurlijk een gemiste kans, die te korte tunnel!
    Erik

Steun ons