Hoe beveilig je een overweg?

24 May 2016

Nog een paar dagen; dan sluit een zogenaamde 'tender' die ProRail uitschreef om met nieuwe beveiligingstypes te komen. Onbeveiligde overwegen zijn onveilig, zo is de stelling. Het risico van ongelukken zou op dit type overweg te groot worden en daarom moeten ze worden beveiligd of worden opgeheven.

Vier smaakjes

Op dit moment zijn er in Nederland een paar manieren om het spoor te kruisen. Dat kan 'ongelijkvloers' zoals dat heet: over het spoor heen (een brug) of onder het spoor door (een tunnel). Maar dat kan op heel veel plekken ook 'gelijkvloers'. In de meeste gevallen gebeurt dat wel met een beveiliging: spoorbomen. Of in termen van ProRail: AHOB's (Automatische Halve Overweg Bomen). Maar in nog zo'n ruim 100 gevallen kun je het spoor nog gelijkvloers kruisen zonder spoorbomen. Een 'onbeveiligde overweg' of zoals ProRail ze noemt 'Niet Actief Beveiligde Overwegen'. Simpel gesteld: je hebt dus bruggen, tunnels, spoorbomen en 'niks'.

NABO's

Die categorie 'niks' is overigens een verzamelbak. In de meeste gevallen is er namelijk wel 'iets', maar dat is niet eenduidig. Denk bijvoorbeeld aan een klaphek, grote borden met 'pas op, er kan een trein komen' of wat dan ook. Maar de kern ervan is, dat er op die overweg niets gebeurt dat de gebruiker ervan waarschuwt dat er een trein aankomt. En dat is, zo stelt ProRail, hartstikke onveilig, omdat Nederlanders daar niet meer aan gewend zijn.

Duur

Omdat veel NABO's belangrijke verbindingen zijn voor onder andere wandelaars, is een zogenaamd 'NABO-programma' opgesteld. Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu stelt geld beschikbaar om te kijken of er voor de categorie 'onbeveiligde overwegen' (NABO's dus) een nieuw type beveiliging kan worden 'uitgevonden'. Het beveiligen van een overweg met een AHOB is namelijk een kostbare aangelegenheid: je bent er zo maar 5 ton aan kwijt.

Uitvinders gezocht

Belangrijk is dus dat er een soort beveiliging wordt uitgevonden die wel zorgt voor de benodigde veiligheid, maar niet zo duur is als het aanleggen van een AHOB. Daarom heeft ProRail een 'tender' uitgeschreven met als kern een 'innovatieve' oplossing ('nieuw' dus...) en een 'kosteneffectieve oplossing' ('niet al te duur dus...). En deze 'marktpartijen' die worden uitgenodigd om een voorstel te maken, hebben nog precies tot 30 mei de tijd om hun plan in te dienen!

Ik ben natuurlijk reuze-benieuwd naar de opbrengst! En stiekem heb ik ook al wel wat 'proeftuintjes', want de realiteit van alle dag is dat er nu nog steeds voor wandelaars belangrijke overwegen verdwijnen...

Ankie

Reacties op deze blog:

Inloggen of registreren (gratis) is nodig om een reactie of bericht te kunnen plaatsen.
  1. AvanDijk

    Helaas acht ProRail de 'beproefde' AKI niet meer veilig genoeg...

  2. j.ossebaar

    Wat te denken aan de Automatische Knipperlicht Installatie , of de waarschuwingslichten voor onderhouds personeel .
    Dit waren voorheen beproefde installatie's .

Steun ons