Oosterscheldepad SP 15

  1. Route overzicht
  2. Alle trajecten
  3. Tips & ervaringen5
  4. Meldingen & wijzigingen

Route informatie

Het Oosterscheldepad is een afwisselend Streekpad in 36 etappes, dat een kennismaking biedt met het nieuwste Nationaal Park van Nederland. De al eeuwen durende strijd tegen het water is op veel plaatsen langs de route nog goed waarneembaar: van oude inlagen en verdronken polders tot en met de modernste Deltawerken. Onderweg is er veel te zien: oude vissersplaatsjes, uitgestrekte polders en robuuste zeedijken. Langs de route kunt u bovendien volop genieten van de ‘vruchten’ van het land en van de zee. Een prachtwandeling!

Recente berichten over Oosterscheldepad SP 15

Inloggen of registreren (gratis) is nodig om een reactie of bericht te kunnen plaatsen.
  1. rudiros

    Hebben dit weekend deel twee gedaan van het pad. En we vinden nog altijd dat de wegwijzers heel onoverzichtelijk zijn. We wandelen ook met onze GPS en al goed dat we die bij hebben. Gisteren nog ondervonden dat er op een bepaalde plaats een kruis staat waar je zogezegd niet door mag, en tien meter verder moet je dan wel links af slaan. Heeft er soms nog iemand dit ondervonden? Voor de rest alles ok met dit pad. Grtjs

  2. Peter-Annemieke

    Wij hebben de afgelopen twee dagen genoten van de wandelroutes op Tholen. Van Sint-Annaland naar SInt Maartensdijk en de volgende dag van Sint-Maartensdijk naar Sint - Annaland. Prachtige vergezichten, inderdaad net zoals bij het Wad-en wierdenpad. Veel natuurschoon, zoals dat bij deze tijd van het jaar kan voorkomen (bloesems van seringen en gouden regen) en vriendelijke mensen ontmoet, die ons vroegen of we de weg konden vinden. En dan maar een praatje maakten. We hebben ons, door ervaringen vorig jaar, niet laten afschrikken door de werkzaamheden aan de zeeweringen en daarom toch stukken over de dijk gelopen. Twee dagen weg en het lijkt alsof je een wereldreis hebt gemaakt als je thuis komt. Ja, er ligt misschien te veel asfalt, maar er valt genoeg te genieten.
    Peter & Annemieke Izeboud, Zwolle

  3. Beste Roel,


    Hierbij de reactie van de Padwerkgroep:


    Dank voor uw reactie. Ik ben het helemaal eens met uw constatering dat het traject over Tholen en Flipland niet uitblinkt in schoonheid. Wel heb ik goed nieuws hierover. Momenteel ontwikkelt de Stichting Landschapsbeheer Zeeland in samenwerking met de Natuurvereniging Tholen en de gemeente Tholen een wandelnetwerk op Tholen en St Philipsland. Wij zijn daar ook bij betrokken. Door dit initiatief worden alle mogelijkheden om meer onverharde paden of dijken te ontsluiten verkend. Het is de bedoeling dat we het Oosterscheldepad vervolgens zoveel mogelijk over het netwerk gaan leggen. Op het eiland Schouwen Duiveland hebben we daar al goede ervaringen mee op gedaan. Verder zijn we ook aan het verkennen om vanuit Yerseke over land een verbinding te maken met Tholen en de suggestie die u noemt om via de Grevelingendam een verbinding te maken naar Schouwen hoort daar ook bij. Ik zal de suggesties die u heeft genoemd in uw mail mee nemen naar het overleg over het netwerk.


    Met vriendelijke groet,


    Markeerdersgroep Oosterscheldepad
    Thomas Collette (coördinator)

  4. Team Wandelnet

    Beste Roel van de Bosch,



    Ik heb je uitgebreide bericht over het Oosterscheldepad gestuurd naar de Pad coordinator van het pad. Misschien kan hij met jouw suggesties iets doen.



    Met vriendelijke groet



    Fred Triep, Team Wandelnet

  5. RvdBosch

    Dit weekend heb ik de laatste 70 km van het Oosterscheldepad gelopen over St Philipsland en Tholen. Bij deze roep ik deze etappes uit tot het saaiste stuk LAW van Nederland. Zeeland is vaak leeg en kaal en die leegte heeft zijn charme. Het wad en wierdenpad of het pionierspad gaan ook door de polder en bevatten ook lange stukken rechtdoor door het boerenland. Maar die stukken zijn dan toch vaak mooi en ze leiden ergens naartoe. Het Oosterscheldepad laat daarentegen de mooie kanten van de Oosterschelde verstopt achter de dijk liggen, om te kiezen voor grote omwegen over eindeloze asfaltwegen. Met name St-Philipsland: waarom wordt er op kaart 27 een kronkel gemaakt door Anna Jacobapolder, terwijl het buitendijks veel mooier is ? Of op kaart 29: er staat een aftakking getekend naar de vogelkijkhut op de dijk. Waarom blijft de route dan niet op de dijk tot aan Sint Annaland ? Op kaart 30 en 35 zijn de leukste stukken grasdijk afgesloten en vervangen door nog meer asfalt. En met name kaart 33 en 34. Ik heb op kaart 32/33 de oude route volgens het boekje gevolgdin plaats van de omleiding en ben geen enkel obstakel tegen gekomen. De eindeloze asfaltwegen op weg naar Stavenisse waren doodsaai, terwijl er parallel aan de route een pad over of achter de dijk mogelijk is.
    Ik raad jullie aan de route op deze twee eilanden grondig te herzien. Ik stel voor om op St Philipsland één van de twee routes te laten vervallen en alleen een route van het veer langs de noordkust te handhaven tot aan de Slaakdijk. Voor alle dagen dat het veer niet vaart (314 dagen per jaar) kan de route via de Grevelingendam en de Philipsdam lopen (grotendeels samen met het Deltapad). Ter hoogte van de Zeedijk moet dan de drukke Philipsdamweg overgestoken worden, zodat we via de kruin van de dijk ook op de Slaakdijk kunnen komen. En zo zijn er nog veel meer punten te vinden, waar een onverhard alternatief mogelijk is voor het eindeloze asfalt.

Ga naar het forum

Steun ons