Oud-burgemeester Lochem loopt Streekpad Lochem

16 July 2015

Frans Spekreijse loopt Streekpad LochemStreekpad Lochem is het eerste digitale Streekpad van Nederland. Geen geel-rode markering op deze route, maar wandelen met de smartphone. Oud-burgemeester van Lochem Frans Spekreijse liep met zijn vrouw dit pad. Ze zijn actieve wandelaars en hebben meer dan 25 Lange-Afstand-Wandelpaden gelopen, maar digitaal wandelen is ook voor hen een nieuwe ervaring.

Dag 1 Streekpad LochemDag 1: Veel zin!

Maandagavond werden wij gastvrij ontvangen bij landhotel De Hoofdige Boer in Almen, een prachtig dorp in een mooie omgeving waar de rivier de Berkel langs stroomt. Na een heerlijke maaltijd, een goede nachtrust en een uitstekend ontbijt vertrokken we dinsdagochtend voor de eerste tocht naar Gorssel. Wat hebben we genoten van de Gorsselse heide, een plek waar de natuur zo groots is dat je echt even stil wordt en geniet van rust en schoonheid. We hebben de tocht van 30 km wat ingekort en waren na 22 km in ons volgende onderkomen, het Stayokay in het buitengebied van Gorssel.

Dag 2 Streekpad LochemDag 2: Coulisselandschap

Dinsdagavond gegeten en overnacht in het Noors huis waarin het Stayokay is gevestigd, een bijzonder gebouw. Na een prima ontbijt gingen we op weg naar Laren, een tocht van 20 km door het coulisselandschap waar de Achterhoek zo bekend om is. Een landschap dat gekenmerkt wordt door de vele doorkijkjes. Prachtige akkers, afgewisseld met bossen en houtwallen. We hebben hazen en reeën gezien. Een prachtige wandeling langs landgoederen en kastelen. Rond 15.00 uur kwamen we aan bij B&B Koeslag in Laren.

Dag 3 Streekpad LochemDag 3: Groene akkers

Na een gastvrij onthaal bij de familie Koeslag en een goed ontbijt zijn we donderdag gestart met de derde tocht van 24 km naar Lochem. We hadden gedacht het mooiste al wel gezien te hebben, maar toen we bij Laren in de omgeving van huis Verwolde en de dikke boom kwamen werden we verrast door de groene akkers, de eeuwenoude eiken en beuken en de statige boerderijen en landhuizen. Je hoort en ziet er vele vogelsoorten. Tevreden en nog nagenietend van de tocht werden we ontvangen in het uitstekende hotel ‘t Hof van Gelre in Lochem. We hebben genoten van bed, bad en het heerlijke eten.

Dag 4 Streekpad LochemDag 4: Witte wieven

Na een heerlijk verblijf zijn we vertrokken voor de vierde wandeling, dit keer van 19 km naar de Wildenborcherhof in Vorden. In Nederland klimmen, dan denk je aan Limburg. Maar ook de Lochemse berg is een flinke heuvel, ontstaan in de ijstijd door het opstuwende ijs. Onderweg genieten van 'witte wieven', de duivelskolk, prachtige uitzichten en het Belvedère liepen we naar Vorden. We hebben genoten van de tuinen van kasteel de Wildenborch, waar we de zakdoekjesboom in bloei zagen. Moe en hongerig kwamen we aan bij de Wildenborcherhof. Ook hier hebben we genoten van gastvrijheid, lekker eten en een goed bed.

Dag 5 Streekpad LochemDag 5: 600 soorten coniferen

Na een stevig ontbijt vertrokken we voor onze laatste tocht. Al na een paar km kwamen we bij een sprookjesachtig park, een mooie plek met meer dan 600 soorten coniferen dat wordt onderhouden door vrijwilligers. Vervolgens kwamen we in het Grote Veld waar heide, bos, landgoederen en een schaapskudde elkaar afwisselen. Het beroemde Staringkoepeltje met het geweldige uitzicht blijft in onze herinnering. Via het Twentekanaal en landgoed Ehzerwold kwamen we moe maar zeer tevreden aan in Almen. Ons 118 km lange digitale streekpad zit erop. Wij hebben genoten van één van de mooiste streekpaden van ons land.

Dit was onze eerste kennismaking met het wandelen met je telefoon en wij zijn helemaal om; makkelijk, duidelijk en ook nog de mogelijkheid kortere, langere of zelfs andere paadjes te nemen. En natuurlijk de informatie die je krijgt via geluid, films en tekst. Wandelen wordt zo echt een belevenis!

Ine en Frans Spekreijse

Reacties op deze blog:

Inloggen of registreren (gratis) is nodig om een reactie of bericht te kunnen plaatsen.

Er zijn nog geen forumberichten over dit onderwerp.