Strijd op het volle fietspad

31 March 2015

Deze week start de Nederlandse Toer Fiets Unie (afgekort NTFU) een campagne. Aanleiding: het wordt steeds drukker op het fietspad. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (kortweg SWOV) deed onderzoek naar de veiligheid in relatie tot wielrenners.

Drukte op het fietspad

Ik herken het zelf ook als fietser; steeds vaker is het dringen. Als ik naar mijn werk fiets, dan begeef ik mij tussen schoolgaande jeugd, andere mensen op weg naar het werk, bakfietsen waarin kinderen naar school vervoerd worden en ook steevast twee ligfietsen die als gele bananen langs komen zoeven. Tel daar bij op de elektrische fietsen (en de berijders die niet altijd in staat zijn om zo'n ding veilig te gebruiken en het is behoorlijk 'vol'.

Voetgangers

Maar ook in het weekend is het een herkenbaar fenomeen: dan voegen zich ook de racefietsers bij de eerder genoemde diverse groep van wielrijders. Al met al ontstaan op drukke paden dikwijls irritaties of erger: gevaarlijke situaties. Vanuit Wandelnet kan ik daar nog een complicerende factor aan toevoegen: voetgangers. Volgens het RVV (voluit: Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens gebruiken voetgangers het fietspad indien een trottoir en voetpad ontbreekt.

Gedrag

En de praktijk leert dat die situaties zich meer dan eens voordoen. Als het rustig is, leidt dit nauwelijks tot problemen. Maar wanneer er meer mensen zijn, leidt het ook tot onbegrip, irritatie en onveiligheid als er mensen op het fietspad lopen. Dat geldt overigens voor beide gebruikers: fietsers moeten inhouden, wandelaars moeten aan de kant stappen. Kortom: een ongewenste situatie voor beide partijen.

Mobiliteitsdenken

In veel gevallen is gedrag een bepalende factor: gewoon een beetje rekening houden met elkaar. Maar ook inrichting speelt een rol: scheiden van gebruikers en specifieke paden voor de wensen van de verschillende gebruikers.

Het wordt tijd dat we in Nederland ons mobiliteitsdenken eens wat meer op de ongemotoriseerde mens richten. Gelukkig zien we daar steeds meer discussies over gaan en vanuit Wandelnet leveren we daar graag een positieve bijdrage aan.

Ankie

Reacties op deze blog:

Inloggen of registreren (gratis) is nodig om een reactie of bericht te kunnen plaatsen.

Er zijn nog geen forumberichten over dit onderwerp.

Steun ons