Uitrusting

Een ommetje vergt weinig voorbereiding, maar een langere wandeling is een ander verhaal. Het is verstandig om dan meer aandacht te besteden aan de uitrusting. Voorkom verrassingen onderweg!

Wandelschoenen

Zorg voor passend en lekker zittend schoeisel. Het uitzoeken van nieuwe wandelschoenen kan een hele uitdaging zijn. De keuze van de ideale wandelschoen wordt mede bepaald door persoonlijke voorkeur, de vorm van je voet, het type wandeling en het terrein waarop je gaat lopen. Vanzelfsprekend stelt een wandeling in de bergen andere eisen aan het schoeisel dan een wandeling over vlak asfalt.

Enkele aandachtspunten:

  • Neem de tijd om je te oriënteren en laat je goed voorlichten over de verschillen tussen de diverse modellen. Bedenk voor welke wandelingen de schoen geschikt moet zijn. Ga je vooral wandelen over goed begaanbare vlakke paden dan zijn zware bergschoenen niet nodig en kun je beter met een lichtere wandelschoen (type A of B) uit de voeten.
  • Ga het liefst niet vroeg in de ochtend passen, want in de loop van de dag zetten je voeten nog uit door de warmte. Pas ook met het type sokken (qua dikte) dat u gaat dragen. Vaak is een maat groter nodig om uw voeten de ruimte te geven. Pas diverse modellen en laat u informeren over het type leest, kijk of het buigpunt van de schoen overeen komt met uw voet en of het nergens stoot, knelt of schuift. Probeer de schoen ook uit in de winkel, vaak is er een speciaal parcours of kunt u een 'hellingproef' doen om te ervaren hoe klimmen/afdalen voelt.
  • Is het belangrijk dat de schoenen waterdicht zijn? Kijk dan naar schoenen met GORE-TEX. Houdt er wel rekening mee dat dit warmer is aan de voeten.
  • Heet u steun nodig rond uw enkels? Dan kunt u beter kiezen voor een hogere schoen.
  • Loop nieuwe schoenen vooraf in en was nieuwe sokken een keer. En neem als u redelijk nieuwe schoenen heeft tape en blarenpleisters mee, zodat u eventueel drukkende punten tijdig kunt behandelen.

Kleding

Controleer voor vertrek het weerbericht. Houd daarbij altijd rekening dat het gaat om weersverwachtingen die (sterk) van de werkelijkheid kunnen afwijken. Regenkleding wordt altijd aanbevolen. Zeker bij lagere temperaturen koelen een bui en natte kleren je snel af. Een klein opvouwbare poncho kan een uitkomst zijn wanneer je weinig ruimte hebt of een lichte bepakking verkiest.

Zorg voor makkelijk zittende kleding. Kies liever meerdere dunne laagjes dan één dikke. Het isoleert beter tegen de kou en maakt flexibeler ten opzichte van de weersomstandigheden. In de speciaalzaken en outdoorwinkels is kleding te koop die gemaakt zijn om in te bewegen. Isolerend, warmteregulerend of gewoon compact en licht van gewicht. Dit kan prettig zijn. Tijdens het lopen krijg je het vaak vanzelf warm. Een trui of vest is dan handig voor de momenten dat je pauzeert.

Houd verder rekening met het gebied waar je gaat wandelen. Zijn er afsnijmogelijkheden, schuilplekken, horecagelegenheden of openbaar vervoerhaltes om bij eventueel noodweer te kunnen schuilen of van de route af te wijken? Loop je het grootste gedeelte door open gebied of langs water of juist beschut door de bomen voor de wind en zon?

Kleine bee(s)tjes, grote gevolgen

Als wandelaar is het belangrijk alert te zijn op tekenbeten. Teken kunnen besmet zijn met de borrelia bacterie. Door een beet van een besmette teek kun je de vervelende ziekte van Lyme krijgen. Advies bedek lichaamsdelen en controleer jezelf en/of medewandelaar(s) na afloop van de wandeling op de aanwezigheid van teken. Tref je een teek aan verwijder hem zo snel mogelijk met een tekenlepel (minder pijnlijk) of -tang. Voor de tekenverwachting van de komende dagen, het registreren van je tekenbeet en verdere informatie, zie de tekenradar.

Proviand

Neem altijd iets te eten en drinken voor onderweg mee. Het is fijn om een droge mond of flauw gevoel te kunnen voorkomen of verhelpen. Veel routes gaan door dunbevolkte gebieden waar lang niet altijd horeca of een supermarkt aanwezig of open is. Water is niet alleen handig tegen de dorst maar kan ook worden gebruikt om iets schoon te spoelen (wondjes, plakkerige handen etc.). Een kop koffie of thee kan de koude verdrijven. En een snack of snoepje kan je soms net de eneergie geven om je de laatste kilometers door te helpen.

Bepakking

Kies een rugzak of andere vorm van bepakking die prettig draagt tijdens het lopen en qua grootte overeenkomt met wat je mee wilt nemen. Er zijn diverse soorten rugzakken en heuptassen op de markt. Afhankelijk van je wensen, lengte van de tocht en de ruigheid van het terrein kun je kiezen voor ademend materiaal, een frame die de tas van je rug houdt, installatie van een waterzak, een extra (heup)band om het gewicht te verdelen, veel of weinig vakken, waterafstotend etc. Handig is om eerst te bepalen wat je mee wilt nemen en dan te kijken of dit goed past in de tas naar keuze en comfortabel draagt. Let goed op de bepolstering, afstelmogelijkheden en het materiaal. Kijk ook of het gewicht voldoende wordt verdeeld en niet alleen aan de schouders hangt. Een goede rugzak maakt een wandeltocht aangenamer.

Meenemen

Wat je meeneemt op een wandeltocht hangt af van het type wandeling, de lengte en persoonlijke voorkeur. Een algemene lijst met zaken die je zoal mee kunt nemen:

  • navigatie: kaart, wandelgids, GPS, kompas
  • eten, drinken (water/thermoskan), druivensuiker, afvalzakje
  • regenkleding/poncho, extra kleding/sokken, zonnebril
  • EHBO: tekentang, iets tegen beten/steken, (blaren)pleisters, medicatie, zonnebrand/zonnebril, WC-rol, lippenbalsem
  • persoonlijke accesoires: fototoestel, verrekijker, pen/notitieboekje, iets ter identificatie/noodnummers, zakdoekjes, zakmes, kleingeld, telefoon

Paklijst langere tochten

Herkent u het? Voor iedere vakantie weer een nieuw lijstje maken met dingen die u mee gaat nemen. Afstrepen op een lijst is vaak wel zo handig. Pas de lijst aan, zodat er op staat wat jij persoonlijk belangrijk vindt en nodig hebt. En bewaar hem (digitaal) voor de volgende keer. Wees kritisch want hoe meer je mee neemt, hoe zwaarder de last op je rug is. Ga voor een dagtocht uit van maximaal 5 kg, voor een paar dagen 10 kg en een rugzak met tent en kookuitrusting 10-15 kg. Bekijk de paklijst.

Steun ons