Wandel je fit!

Wandelen is een gezonde vorm van sport. De natuurlijke vorm van bewegen belast het lichaam minimaal, bijna iedereen kan dan ook wandelen. Steeds meer onderzoeken maken bovendien duidelijk dat er veel gezondheidsvoordelen zijn. Verlaging van het cholesterol, vermindering van kans op diabetes en hart- en vaatziektes en een natuurlijk antidepressivum. Het zijn maar enkele van de positieve bij-effecten.

Wandel je fitHoewel het qua sport niet indrukwekkend lijkt is wandelen uitermate geschikt indien je wilt afvallen. Ten eerste is de vorm van bewegen eenvoudig toe te passen in het dagelijks leven, je hebt er weinig voor nodig en kunt het bijna overal doen. Ten tweede schakelt je lichaam bij deze intensiteit van bewegen over op vetverbranding. Dit is een groot voordeel ten opzichte van het hardlopen, waarbij je eerder koolhydraten verbruikt en conditie opbouwt. Wil je graag afvallen dan is het wel belangrijk om rekening te houden met de tijdsduur. Het eerste kwartiertje haalt je lijf zijn energie nog uit de opgeslagen reserves in je spieren, maar zodra deze zijn verbruikt begint je lichaam de opgeslagen vetten aan te spreken. Één keer een uur wandelen is dan ook effectiever dan vier keer een kwartier.

Om een indicatie te krijgen van het persoonlijke verbruik per route kun je de fitplanner invullen, bij elke route verschijnt dan niet meer de algemene indicatie van het calorieverbruik, maar wordt je persoonlijke verbruik weergeven. Wil je hier meer actief mee aan de slag kijk dan ook eens bij het Wandelfitprogramma van de KNBLO.

Steun ons