Wandelnetwerken

Terug naar forum overzicht

Inloggen of registreren (gratis) is nodig om een reactie of bericht te kunnen plaatsen.
  1. Feike

    Er zijn inmiddels in het twee nieuwe wandelnetwerken bijgekomen. Wandelnetwerk Krimpenerwaard (Zuid-Holland) en Wandelnetwerk Groene Hart (Utrecht West). Beide netwerken sluiten op elkaar aan.
    Zie:
    http://www.recreatiezuidholland.nl/routes en http://www.recreatiemiddennederland.nl/pagina/3/Routes.html
    (deze links in je browser plakken)

  2. Jan-de-Wandelaar

    Onlangs heb ik een website gevonden waar alle wandelnetwerken in een overzicht worden weergegeven. In Nederland en België. www.wandelknooppunten.eu.

    Daarnaast kun je wandelkaarten voor veel wandelnetwerken vinden op de site www.wandelenwebwinkel.nl

  3. fotobart

    Zondag een Groene Wissels uitgezet in de omgeving van Vollenhove (Steenwijkerland). Ik dacht daar een route uit te zetten op basis van het in juni 2013 geopende Wandelnetwerk WaterReijk. Wat een teleurstelling, rond Vollenhove is dat wandelnetwerk pure bagger: routes op de kaart die niet bestaan, ontbrekende knooppuntpaaltjes, op cruciale punten (richtingveranderingen) 13x een markering afwezig, volstrekt onnodig asfalt en gemiste struinpaadjes door een prachtig polderbos. Knoeiwerk dus.

  4. fotobart

    Over de verscheidenheid aan markeringen /routepalen is al genoegd gezegd en geschreven (ook door Wandelnet). Uit mijn routemakerspraktijk (Groene Wissels) blijkt dat de Wandelnetwerken helemaal niet zo populair zijn. Natuurlijk zijn er de avonturiers die graag de paden van deze netwerken bewandelen. Uit eigen onderzoek is gebleken dat veel wandelaars het toch maar niets vinden om thuis of onderweg op een grote kaart hun route zelf uit te moeten stippelen. En dat op een kaart die moeilijk verkrijgbaar is: zeer verschillende bestel- en betaalwijzen en bijna uitsluitend via lokale VVV’s en Bruna’s met een VVV-agentschap (die meestal slechte service verlenen). Nog een heikel punt is dat de websites van de diverse wandelnetwerken moeilijk zijn te vinden, onjuiste of onvolledige informatie bevatten, vaak gebruiksonvriendelijk zijn en maar zelden tref je een mogelijkheid de wandelnetwerkkaart direct op die site te bestellen! Kortom: alle inspanningen en bakken geld ten spijt, er zijn en worden PR- en Marketingmissers gemaakt waardoor de netwerken zelfs impopulair gaan worden. Nog een nadeel van de netwerken (en alle gemarkeerde wandelroutes): de bouwers/routemakers moeten voor het markeren en plaatsen van knooppunt/keuze palen toestemming hebben van gemeentes en grond/landeigenaren. Die laatsten zijn daar vaak niet zo happig op en moet daardoor vaak voor een minder fraai (over asfalt) alternatief gekozen worden. Bijkomend nadeel van de netwerken is dat voor het kunnen knopen ook weleens niet de mooiste paden zijn opgenomen. Maar goed, dat is de prijs die een liefhebber van gemarkeerde routes betaalt. Wat ik ook een tekortkoming vind is dat de wandelaar die met het openbaar vervoer reist er m.b.t. de info daarover er maar bekaaid af komt: maar zelden zijn de startpunten bij of in de buurt van een OV-punt te vinden, bushaltes/busstations zijn zelden op een kaart te vinden, laat staan dat er een aantakkende markering is om vanaf een OV-punt op een wandelnetwerk te kunnen aanhaken. Dit zijn niet alleen mijn ervaringen maar ook die van zo’n 500 ondervraagde wandelaars.

  5. joh.beekman.44

    De functie van wandelnetwerken is de wandelaar in de gelegenheid stellen om een eigen route te maken. Om dat te kunnen doen moet men zich ook kunnen oriënteren. Als de wandelnetwerken dat mogelijk maken doet het er niet zoveel toe hoe dat in de praktijk is bewegwijzerd. Het netwerk in Twente is een goed voorbeeld hoe het niet moet (zie Menno 66).
    Zonder kaart kun je niet overstappen want in het veld heb je geen idee waar de gele route die je tegenkomt naar toe gaat en hoe lang hij is. Hoe het wel moet toont het fietsroutenetwerk zoals dat over heel Nederland is uitgerold. op de knooppunten word je ondersteund door kaartjes. Bovendien ondersteunen de rode fietsbordjes van de ANWB met geografische namen. Ook in Duitsland kent men een vergelijkbaar systeem, met symbolen voor de korte of langere fietsroutes en rode of groene fietsbordjes met namen van dorpen. Als markeerder van LAW's probeer ik zo simpel en terughoudend mogelijk te markeren. Dat scheelt enorm in investering en onderhoud. Ben al eens wandelaars tegengekomen die zonder dat ze het wisten op een andere blauwe route waren overgegaan en hun startplaats niet konden vinden.
    Enige coördinatie en afstemming maakt het geheel inzichtelijker. Als het een echt netwerk is merkt de wandelaar het wel. Anders blijft het bij een verbeterde versie van plaatselijke paaltjeswandelingen.

  6. brorens

    Wel typisch hollands / provinciaal. Ben zelf bezig met het uitzetten van netwerk op Goeree-Overflakkee. Dat is pas inb 2014 klaar en niet nu al, zoals jullie kaart suggereert.
    Terug naar de vraag: zolang alles maar op elkaar aansluit (ook die van de zuideburen), in orde is en onderhouden wordt: geen bezwaar.

  7. eti

    Mijn ideaal zou zijn een systeem in Zwitserland. Een netwerk van wandelpaden door het hele land. Op de treinstations zie je de bekende gele bordjes al. Je hebt in Zwitserland geen kaart of routes nodig, je volgt gewoon de pijlen en komt er vanzelf...

    Maar voordat we zover zijn, hebben we in Nederland eerst één netwerk van wandelpaden nodig in plaats van al die verschillende elkaar beconcurrerende systemen. Of de paaltjes en pijltjes rood, geel of paars zijn, is van minder belang...

  8. André_C

    Een beetje regionale variatie is niet erg. Het moet natuurlijk niet te gek worden. De bewegwijzering zou zo ontworpen moeten zijn dat het voor alle gebruikers 'logisch' is om de makkelijk de goede route te volgen. Op sommige plaatsen is het behoorlijk puzzelen, en zit je zo op het verkeerde pad. Je zou denken dat er een landelijk systeem van logische bewegwijzering ontwikkeld zou kunnen worden, wat overal toegepast kan worden. Of het pijltje dan per regio een andere kleur of logo heeft is dan een futiel verschil.
    Ben het met Menno eens dat het mooier is als de paaltjes niet al te opzichtig zijn. Met een redelijk uniform systeem hoeft dat ook niet, dan kijk je vanzelf op de goede plekken om de bordjes te ontdekken...

  9. Menno66

    Misschien is het niet handig dat markeringen per gebied verschillen; misschien heeft het juist ook wel zijn charme. Het belangrijkste is, dat de markeringen duidelijk zijn.
    Wat ik veel erger vind, is dat sommige markeringen erg groot en daardoor te 'aanwezig' zijn. Bijvoorbeeld in Twente, daar staan dikke vierkante palen, met voor elke routepijl een aparte metalen grote ring. Op veel palen (nl. op keuzepunten) is ook nog eens een grote oranje kap gemonteerd van ca 20 cm hoog. Als op een punt bijvoorbeeld 5 routes aangegeven zijn en het een keuzepunt is, staat er een meer dan een meter hoge bonte totempaal. Niet mooi en ook niet nodig! Er bestaan veel subtielere manieren om wandelroutes te markeren. De bedoeling van wandelroutes markeren is toch niet een bomt verzameling grote palen in de natuur te zetten? Het lokt trouwens ook vandalisme uit.

  10. Wandelnet

    Hoe erg vind je het dat de regionale wandelnetwerken overal anders gemarkeerd worden? We zijn benieuwd!

Inloggen of registreren (gratis) is nodig om een reactie of bericht te kunnen plaatsen.
Steun ons