Wandelpad dwars door station

20 April 2015

De discussie over de toegankelijkheid van onze stations is met de mishandeling van het treinpersoneel hoogst actueel. Zwartrijders worden als daders gezien.

Overpad station HoltenAfsluiten met poortjes

Inzet van extra personeel en spoorwegpolitie. Sluiten van stations met poortjes. Ze worden gezien als oplossing. Ervaring is al opgedaan bij de Rotterdamse metro. Als je de metro of trein moet nemen, heb je een OV-chipkaart nodig en kun je het station in. 

Maar station is ook...

  • onderdeel van de vrij toegankelijke ruimte,
  • verblijfplaats met terras, café en restaurant,
  • plaats om broodje en krant te kopen of
  • je dagelijkse boodschappen te doen.

Kortom: afsluiten van stations vanwege de veiligheid spoort niet erg met het streven om van stations een onmisbare plaats in onze samenleving te maken.

Station als wandelpad

Op veel plekken is het station ook nog onderdeel van ons voet- en wandelpadennetwerk. Ze zijn onmisbare schakels in de infrastructuur die steeds belangrijker worden. Zeker omdat in de loop van de tijd veel andere beveiligde en onbeveiligde overwegen zijn opgeheven. Stations worden dan ‘passage’ in spoorlijnen die anders barrière zouden zijn.

Amersfoort en Pieterpad

Passages in stations zijn vaak logische routes naar kantoor of ziekenhuis, zoals in Leiden. Het zijn essentiële verbindingen, omdat je anders een half uur of meer (2 km) om moet lopen, zoals in Amersfoort. Of omdat je zo’n leuk ommetje kan maken over het stationspad, zoals in Ravenstein. Zelfs het Pieterpad kruist het spoor van Deventer naar Almelo via station Holten (zie kaartje hiernaast).

Ja, zo zijn stations nu eenmaal vaak verweven met wandelroutes.

Reacties op deze blog:

Inloggen of registreren (gratis) is nodig om een reactie of bericht te kunnen plaatsen.

Er zijn nog geen forumberichten over dit onderwerp.

Steun ons