Wandelstudies Zuyd Hogeschool Heerlen

28 October 2015

Lost and foun hogeschool zuydVrijdag 23 oktober presenteerden studenten van Zuyd Hogeschool Heerlen de resultaten van hun speurtocht naar een innovatief wandelconcept. Het werden 'Lost and Found' en 'Trek'; twee manieren om wandelen vooral voor de jongere wandelaar aantrekkelijker te maken.

Begin september gingen twee groepen studenten van Zuyd Hogeschool aan de slag met hun onderzoeksopdracht voor Wandelnet: ontwikkel een innovatief leisureconcept dat realistisch uitvoerbaar is en rekening houdt met de speerpunten van Wandelnet. Beide groepen concentreerden zich op de groep jong volwassenen; de groep die het minst vaak wandelt, vaak geen zin, tijd of kennis heeft om een route uit te zoeken en wandelen over het algemeen ziet als een saaie bezigheid.

Lost and Found

De eerste groep kwam met het concept 'Lost and Found', een idee gericht op jongeren die graag in groepsverband rustige maar wel verrassende activiteiten ondernemen. In dit concept boekt de groep via een app een ‘mystery walk’. De groep bepaalt het vertrekpunt, de afstand en de datum van de wandeling. Op de afgesproken dag ontvangt de groep een mail met de, raadselachtig uitgewerkte, route. Onderweg kunnen de deelnemers wandelmenu nuttigen of iets drinken bij lokale ondernemers die zich hebben aangesloten bij 'Lost en Found'.

Trek

De tweede groep kwam met 'Trek', een idee om met een wandelmaatje al wandelend punten te sparen voor leuke kortingen. In dit concept zoek je met een app een wandelmaatje in de regio. Per samen afgelegde kilometer verzamel je wandelmiles, punten die bij lokale ondernemers kunnen worden besteed. De app matched wandelaars op basis van hun interesses, de plek waar ze willen wandelen en de afstand die ze willen afleggen. Lokale ondernemers kunnen zich bij Trek aansluiten; zij bieden Trek-wandelaars speciale acties. Ook kunnen hier de gespaarde punten besteed kunnen worden

Twitter en Facebook

De studenten van beide groepen benadrukken het belang van social media bij het introduceren van een nieuw concept; in de doelgroep heeft vrijwel iedereen een mobiele telefoon en iedereen heeft meerdere sociale media accounts. Promotie en acties via Facebook en het delen van ervaringen en foto’s via Twitter zijn dan ook erg belangrijk.

Wandelnet neemt de aanbevelingen van de studenten ter harte. De beide rapporten zijn dan ook met dank in ontvangst genomen.

 

Foto: moodboard met logo 'Lost and Found'

Steun ons