Wat is een acceptabele omlooptijd?

16 July 2015

Als ik naar mijn werk ga, probeer ik meestal te fietsen. Lekker even een half uurtje aan het begin en einde van de werkdag. Meestal dezelfde route en vaak ook nog een beetje op de automatische piloot...

Blokkade

Maar deze week moet ik oppassen. De A28 wordt rondom Hoevelaken verbreed. En als ik van huis naar werk fiets, dan moet ik de snelweg kruisen. Maar door de werkzaamheden is deze week het tunneltje waar ik altijd doorheen fiets, compleet afgesloten. Volgens de site van de gemeente Amersfoort moet ik rekening houden met zo'n 10 minuten extra reistijd... Op de fiets welteverstaan!

Omlopen

En als je voor je werk bij Wandelnet veel barrièrewerking voor wandelaars tegen komt, dan laat je op de fiets daar natuurlijk gelijk je gedachten eens over gaan. Je zult hier maar lopen...! Dan is 10 minuten omfietsen maar zo een half uur omlopen. En, laat ik eerlijk zijn, het is niet het mooiste stukje Amersfoort rondom de Ikea en het bedrijventerrein de Hoef. Komt nog bij dat je echt de weg wel moeten weten, want anders ga je aan het dwalen en kom je nooit aan de andere kant van de snelweg.

Westerborkpad

En dat je daar loopt, is niet geheel ondenkbaar. Een verbinding tussen de woonwijk aan de ene kant en het bedrijventerrein aan de andere kant. Maar ook wandelaars die het Westerborkpad lopen, volgen deze route. Dat kan toch een zeer onaangename verrassing zijn als je plots niet verder kunt.

Haagse oplossing

Deze week was in het nieuws dat Den Haag een creatieve en aansprekende oplossing heeft voor omfietsen. Op de borden wordt niet alleen aangegeven hoe lang de omweg is en de richting die je moet volgen voor de omleiding, maar ook het aantal calorieën dat er mee gemoeid zal zijn. Leuk en met een knipoog, maar het doet natuurlijk niets af aan het feit dat je langer onderweg bent.

Bij welke tijd ligt eigenlijk de 'grens' voor wat we nog acceptabel vinden?

Ankie

Reacties op deze blog:

Inloggen of registreren (gratis) is nodig om een reactie of bericht te kunnen plaatsen.
  1. padvinder

    De belevingskwaliteit van de omleidingsroute is van belang.
    Is het een aantrekkelijk onverhard pad, dan mag het van mij wel een uur zijn. Betreft het een stuk asfalt langs een drukke weg, dan vindt ik een kwartier al te veel. Dit geldt voor mij als recreatieve wandelaar die er niet tegen opziet een paar uur te wandelen. Iemand die een klein ommetje maakt, de hond even uit wil laten of die 'utilitair' (woon-werk of -school) onderweg is zal er anders over denken. Als er al over nagedacht wordt, wordt er o.h.a. bij infrastructurele werkzaamheden alleen aan dat utilitaire verkeer gedacht. Voor recreatief verkeer zou men in een ruimere straal rond het infrawerk moeten zoeken naar alternatieven als de utilitaire omleiding meer dan 15 minuten is en over een qua beleving onaantrekkelijke route gaat... Nu nog eenduidig definieren wat 'onaantrekkelijk' is. Zie ook boekje RWS Inspiratie voor omleidingsroutes voor langzaam verkeer (te vinden op site Wandelnet onder Publicaties&Cijfers-Weg en spoor etc. )

Steun ons