Zeeuwse Sluiskiltunnel ook winst voor wandelaar

3 June 2015

SluiskiltunnelIn de oorspronkelijke plannen zou de nieuwe Sluiskiltunnel, ten zuiden van Terneuzen in Zeeuws-Vlaanderen, voor voetgangers en fietsers een omweg van ruim 2 km opleveren. Chris Louwerse van Wandelnet bedacht samen met gemeente Terneuzen een oplossing voor dit probleem.

Over de tunnelmond

De Sluiskiltunnel is een autotunnel onder het Kanaal van Gent naar Terneuzen. In de oorspronkelijke plannen kwamen de fietsers en wandelaars er niet goed af: een omweg van ruim 2 km of een kortere omweg langs een gevaarlijke polderweg. Chris Louwerse, vrijwilliger bij Wandelnet, stapte samen met de gemeente Terneuzen naar de BV Kanaal Kruising Sluiskiltunnel met een voorstel voor een oversteek via de westelijke mond van de tunnel. Een alternatief dat niet alleen voor wandelaars maar ook voor fietsers waaronder veel scholieren uit Philippine richting Terneuzen en v.v., een kortere, veiliger route zou betekenen.

Naast het spoor

Maar het pad over de tunnelmond moest ook over het spoor; er was dus een ook een spoorovergang nodig. Het verplaatsen van een oude boerenoverweg was niet acceptabel voor Prorail. Het alternatief was een duurdere oplossing: het verbreden van de spoorbrug over de tunnelmond zodat het wandel- en fietspad er naast zou kunnen. En dat plan bleek haalbaar! Het pad zou dan wel vlak bij elkaar enkele haakse bochten krijgen maar, om met de woorden van Chris Louwerse te spreken “beter zoiets dan niets!”  Het pad, over de tunnelmond en over het spoort komt, verder van de tunnel af, uit op de polderwegen die daar rustig genoeg zijn voor de fietser en wandelaar. En de kosten? Die vielen uiteindelijk mee, ze vallen in het niet bij de totale kosten van de autotunnel.

In gebruik

Dinsdag 19 mei j.l. heeft koning Willem Alexander de openingshandeling verricht voor de tunnel. Vanaf 23 mei maakt het verkeer gebruik van de nieuwe tunnel. Ook het fiets - en wandelpad is klaar. De uitvoering van het project is binnen het budget gebleven. De kosten van de aanleg van het pad kon er dus gemakkelijk bij.

Het pad staat al op de, vorig jaar uitgekomen, kaart van het wandelnetwerk “Langs Linies en Kreken” dat geheel oost Zeeuws-Vlaanderen omvat. Met de knooppuntpaalnummers is al rekening gehouden met de verbinding, zodat het pad voor de wandelaars die deze nummers volgen geen probleem oplevert. En in Sluiskil is zo, dankzij de aanleg van de autotunnel, het nieuwe pad en het nieuwe trekvlotje, een geweldig leuk wandelommetje ontstaan.

 

Foto:de  verbrede spoorwegbrug met het wandel- en fietspad naast het spoor

Steun ons