Mobiliteit en Ruimte | Woningbouw: De 15 minutenstad

Woningbouw: de 15-minutenstad

Door op mobiliteit te focussen kunnen we de druk op de openbare ruimte verminderen.

Alle voorzieningen op loopafstand

Nederland staat voor een enorme woningbouwopgave; er is vraag naar bijna een miljoen nieuwe woningen. Dit brengt een toenemende druk op de openbare ruimte, met het risico dat het mobiliteitssysteem vastloopt tot gevolg. Om de steden van de toekomst leefbaar, gezond en bereikbaar te houden, is speciale aandacht voor het thema mobiliteit binnen deze verstedelijking essentieel. In dit kader krijgt het concept van de 15-minutenstad de laatste jaren veel aandacht. In de 15-minutenstad zijn alle belangrijke voorzieningen in het dagelijks leven te voet of met de fiets vanaf huis te bereiken binnen 15 minuten. Het gaat hierbij om voorzieningen als onderwijs, zorg, werk, winkels, OV en ontspanning. Rebel, de Fietsersbond en Wandelnet zijn van mening dat verstedelijking en mobiliteit integraal moeten worden aangepakt en hebben daarom samen het 15-minutenstad concept uitgewerkt in een whitepaper.

Download whitepaper

De autostad

De huidige stedelijke vorm is relatief nieuw. In de jaren ’60 en ’70 werden auto’s betaalbaar voor iedereen, met een hype rondom gemotoriseerd verkeer tot gevolg. Langzaam maar zeker kreeg de auto een prominente plaats in de stad en nam de afstand tussen woningen en voorzieningen steeds meer toe. Een vicieuze cirkel van autoafhankelijkheid was in gang gezet. De laatste jaren is er echter steeds meer weerstand ontstaan rondom deze ontwikkeling.

Zicht op Ommen.JPG

Tijd voor verandering

De laatste jaren is er een groeiende trend van beleidsmakers en bewoners die terug willen naar de stedelijke indeling van de tijd vóór de auto. De basis hiervoor is het concept van de 15-minutenstad: een stad waarbij alle belangrijke voorzieningen in het dagelijks leven te voet of per fiets bereikbaar zijn binnen 15 minuten. Steeds meer steden proberen dit concept te implementeren, maar lopen hierbij tegen problemen aan. Integrale ontwerpen blijven lastig van de grond te krijgen. In onze whitepaper bieden we een overzicht van ontwerpprincipes die passen binnen het concept van de 15-minutenstad en hoe verschillende obstakels in dit proces overwonnen kunnen worden.

Grote_Rivierenpad_etappe_11.jpg

Nieuws voor professionals

  1. De omgelegde route Omgelegde Burgwal Enkhuizen © Prorail.jpg

    7 mei 2024 om 16:00 Ernst Koningsveld

    Niet Automatisch Beveiligde Overweg Enkhuizen vervangen door Vlonderpad

  2. Veerpont Megen-Appeltern DSC_0369 © John Ruiter.jpg

    23 april 2024 om 09:00 Wandelnet

    Gemeente Oss neemt voortouw voor instandhouding Maasveren

  3. BLK-Wandelnaarjewerkdag-680.jpg

    18 april 2024 om 13:00 Derk van der Laan

    Goed kunnen wandelen rond je werk

  4. 210904-DenHaag-WilmarDik-063.jpg

    28 maart 2024 om 15:00 Wandelnet

    Wandelnet agendeert lopen bij formatie

Bekijk alle blogs

Blijf op de hoogte!

Eens per maand stuurt Wandelnet de nieuwsbrief uit. Daarin vind je leuke wandelroutes, nieuws en actualiteiten over wandelen. Schrijf je in en ontvang de nieuwsbrief maandelijks!

Inschrijven

Help jij mee?

Wandelpaden zijn kwetsbaar. Dat merk je vaak niet als je een mooie wandelroute loopt, maar door spoor, wegen en bebouwing kunnen wandelroutes zomaar verdwijnen of saai en onaantrekkelijk worden. Help je mee om wandelroutes te beschermen en te onderhouden?