Jaarverslag Wandelnet 2021: wandelen blijvend populair

19 april 2022 - Wandelnet

Dat wandelen ook in 2021 onverminderd populair was, kon je haast niet ontgaan: je hoefde maar naar buiten te kijken of de krant open te slaan.

Bovendien hebben we vanuit Wandelnet de bewijslast geleverd in de Nationale Wandelmonitor. Uit ons onderzoek blijkt: bijna 14 miljoen Nederlanders wandelen, 70% van de jongeren tot 30 jaar is meer gaan wandelen sinds corona, we hebben 1,8 miljard ommetjes gemaakt in 2021, ruim 1 miljoen Nederlanders gaan op wandelvakantie in eigen land en de economische impact is met 2,5 miljard euro per jaar enorm.

Ook in 2021 hebben we ons dagelijks ingezet om samen met honderden vrijwilligers de kwaliteit van de routes op orde te houden. Of het nu gaat om onderhoud van de markering, het beschermen van de paden of het innoveren door nieuwe producten en belevingslagen. In 2021 leverde dat nieuwe routes op, ontstonden er innovatieve pilots en werden wandelroutes genomineerd voor wandelprijzen. Daarnaast hebben we ons met verschillende campagnes ingezet voor de belangen van wandelend Nederland. Van het beschermen van het onverharde pad tot het bewuster maken van de werkgever en van het belang van bewegen tijdens werktijd tot het oplossen van barrières en knelpunten.

Download jaarverslag 2021

Blijf op de hoogte!

Eens per maand stuurt Wandelnet de nieuwsbrief uit. Daarin vind je leuke wandelroutes, nieuws en actualiteiten over wandelen. Schrijf je in en ontvang de nieuwsbrief maandelijks!

Help jij mee?

Wandelpaden zijn kwetsbaar. Dat merk je vaak niet als je een mooie wandelroute loopt, maar door spoor, wegen en bebouwing kunnen wandelroutes zomaar verdwijnen of saai en onaantrekkelijk worden. Help je mee om wandelroutes te beschermen en te onderhouden?