Heen en weer: een ode aan de veerman (deel 2)
In een land dat doorzeefd is met rivieren, kanalen, beekjes en stroompjes verdiende menig schipper de kost met het overzetten van mensen en goederen. Hoe anders is dat nu. Het beroep van veerman dreigt door vergrijzing, maar ook door bezuinigingen te verdwijnen. Tegenwoordig bedienen veel fitte zeventigers en tachtigers een veerpont en wel vrijwillig. Waar blijft de nieuwe lichting veermannen en -vrouwen die het werk straks van hen kunnen overnemen? Daarom hier deel twee van het tweeluik: een ode aan veermannen en -vrouwen, de veerlui.
Veerpont bij Millingen a/d Rijn © Luuk Gijselhart
Romantiek en liefde
De veerman van het pontje bij Millingen aan de Rijn kent zijn pappenheimers. Hij vertelt honderduit over het drukste weekend van het jaar (Pinksteren) en over het soort wandelaars dat hij overzet. De groepjes, de stellen en de alleen-lopers die na de overtocht niet meer alleen lopen. Hij ziet liefdes opbloeien. Deze pont kom je tegen wanneer je het Pieterpad 2 (etappe 3) loopt.
Bij ditzelfde pontje, waar het verschil in waterstand groot kan zijn, heeft de kleine man het moeilijk. Maar het gaat hem zélf lukken om het fietsje naar boven te duwen. Helaas staat de pont op de nominatie om uit de vaart genomen te worden. Het zou een forse aderlating zijn.
Jongetje met fiets bij het pontje bij Millingen aan de Rijn © Luuk Gijselhart
Een andere route die leidt naar liefde en romantiek is de veerpont bij Gorinchem. Manlief verrast mij met een overnachting in het regimentsgebouw op het terrein van slot Loevestein. Met de veerboot worden we overgezet om een nachtje opgesloten te worden op het beroemde slot met de boekenkist. De veerpont bij Gorinchem vaart van mei tot en met september naar Slot Loevestein en Fort Vuren. Deze overtocht is onderdeel van het Waterliniepad (etappe 18).
Veerpont bij Gorinchem - Slot Loevestein © Luuk Gijselhart
Seizoenen
Veel veerboten varen van april tot oktober. Zo ook het veerpontje bij Holysloot. Je komt dit veerpontje tegen op het Zuiderzeepad (etappe 5) en op het Trekvogelpad (etappe 5). Ook hier is het handig om de vaartijden tijdig te checken zodat je zonder zorgen naar de overkant gevaren kan worden.
Veerpontje bij Holysloot © Luuk Gijselhart
Sommige veren dreigen wegbezuinigd te worden ondanks dat ze essentieel zijn voor fietsers en wandelaars. Het ontbreken van een brug op redelijke afstand bepaalt het belang van het veer. Zelfbediening is op deze trajecten meestal geen optie, zoals bij veerboot De Aa over het Amsterdam Rijnkanaal. Je komt deze veerpont tegen bij Nieuwersluis op het Floris V-pad (etappe 3).
Veerboot de Aa over het Amsterdam Rijnkanaal © Luuk Gijselhart
Toegift
Deze foto van Luuk wil ik jullie niet onthouden. Je waant je in het buitenland, maar niets is wat het lijkt. Het is de Waterpoort bij Zutphen op het Graafschapspad (etappe 1). De schipper is net klaar met zijn laatste rondvaart van het seizoen. Als Luuk vraagt of hij de schipper mag fotograferen, rent hij naar zijn auto voor zijn pet. Want zonder schipperspet is de foto niet compleet.
Waterpoort Zutphen © Luuk Gijselhart
Meer pontjes
Dit zijn lang niet alle pontjes die Luuk gefotografeerd heeft. Hij heeft nog veel meer foto's en verhalen. Heb je de blog 'Heen en weer: een ode aan de veerman (deel 1)' al gelezen?
Veerman of -vrouw worden?
Wandelnet zet zich door middel van belangenbehartiging in om bezuiniginen op het vervoer via veerponten te voorkomen. Nieuwe aanwas voor veerlui is daarom een 'must'. Iets voor jou? Ga dan naar de website voor schippers of ga in gesprek met een schipper. Hij of zij zal je met enthousiasme de weg wijzen!